Wednesday, December 29, 2010

sepetang di tali air


korang semua taw kan aku sekarang ni dok kat kampung aku di perak.. ok.. kalau yang x taw tu, aku dok sini dah bape hari dah.. balik sebab uda aku kawen.. aku suka balik kampung.. sebab dok kampung best.. petang- petang, leh makan colek a.k.a rojak buah.. kat belakang umah atok aku ada pokok pelam besar.. buah pun banyak.. so, kalau sape-sape mengidam nak makan pelam, meh la datang kampung aku.. leh makan rojak.. ngeh..ngeh..ngeh..

kat belakang umah atok tu, ada bendang (sawah).. waktu aku kecik-kecik dulu, selalu maen kat sana.. g mengail ikan, tangkap belut, maen tarzan kat pokok nyok ( pokok kelapa), berenang-renang dalam tali air a.k.a parit.. pendek kata, zaman kecik-kecik adalah zaman yang menggembirakan.. bendang tu dekat je taw kat umah.. bukak je pintu, dah nampak bendang.. seberang je titi dah leh g maen-maen kat bendang.. waktu aku kecik- kecik dulu, aku n the gang selalu buat-buat selipar jatuh dalam parit.. sebab nnt leh pura-pura nak cari selipar dalam parit.. padahal maw berendam dalam parit tu.. air yang elok je kaler dia leh jadi keruh bila aku n the gang seramai 6 org berendam dalam parit tu.. kekeke.. pernah time maen tarzan, aku langgar pokok nyok.. pastu buat-buat pengsan.. cam bongek kan..hahaha..

so, ada satu petang tu, sebab dah lama x maen kat sawah kan, aku pun cam agak kemaruk la nak g sana.. so, aku , mak usu n mak uda pergi la bendang.. konon-kononnya nak g tangkap ikan.. hehe..sangat-sangat seronok..rasa nak terjun je dalam parit tu..


gambar ni amek kat pintu dapur je.. bendang dekat sangat ngan rumah.. angin petang kat bendang sangat nyaman k.. :)


mula-mula kena cari port ikan duduk dulu.. pastu baru masukkan jaring tu slow-slow.. ( jaring ke nama dia? ntah.. aku x taw..)


ANGKAT!! * tapi x de ikan pun.. tengok la jaring tu.. dah berlubang dah pun*


ikan yang berjaya menjadi mangsa.. hahaha..


banyak taw.. maybe dalam gambar ni je x nampak banyak.. tapi, xde ikan sepat.. kalau x, goreng pon sodap..

pst : ari ni afiq berak kat luar rumah.. ape nak jadi la budak ni.. hahaha..

:: saya cuma gadis kampung..  :)

Post a Comment